torsdag 27 januari 2011

Tveksam satsning av Rick Warren

För två veckor sedan rapporterade tidningen Dagen om att den välkände pastorn Rick Warren ska göra sig av med 40 kilo framöver med hjälp av ett bantningsprogram som han själv startat upp tillsammans med ett antal experter utifrån. Bantningsprogrammet har namnet "Daniel plan" och han hoppas att många ska bli inspirerade att göra som han. 

Det är så klart bra att denna pastor bestämt sig för att gå ner i vikt. Behöver man går ner hela 40 kilo i vikt så får man dock säga att det verkligen är på tiden att han gör det. Att vara så pass överviktig säger ju ändå något om livsstilen han haft hittils som inte direkt kan betraktas som ett gott vittnesbörd om hur en Jesu efterföljare ska leva. Men vi får väl i alla fall vara glad över att han bestämt sig för att ändra sig. Jag kanske också har vita fläckar som jag ännu inte fått upp ögonen inför.... Vem vet? 

Bantningsprogrammet har fått sitt namn efter den gammaltestamentliga profeten Daniel som hade blivit bortförd från Israel till Babylon. Daniel berättar i sin bok om hur han och hans tre vänner tillsammans med en hel del andra bortförda män skulle tjänstgöra vid det kungliga hovet och av den anledning skulle få kunglig mat att äta. Inte helt fel, kan man ju tycka.... men Daniel föredrog att äta enkel grönsaksmat i stället för kunglig mat och att få dricka vatten i stället för vin. Det ansågs tveksamt av den som hade ansvar för deras hälsa men efter en bestämd prövotid framgick att Daniel och hans tre vänner mådde bättre och såg ut bättre än de andra unga männen och dessutom visade sig vara väldigt förståndiga och visa i precis allt... Daniel planen verkar det alltså inte vara något fel på. 
Som bekant drabbas ju USA-befolkningen hårt av fetma som förorsaker en mängd följdproblem, så om bara tillräckligt många följer Rick Warren i sitt bantningsprogramm så kan det till och med ha positiva följder utifrån ett national ekonomiskt perspektiv. Obama lär i så fall bli glad! :) Bra så här långt! 

Det som är förvånande är vilka experter Rick Warren hyrt in till att leda 52-veckorskursen för att minska stress och börja leva mera hälsosamt: Dr Mehmet Oz, Daniel Amen och dr Mark Hyman.

Dr Mehmet Oz är professor i hjärtkirurgi vid Columbia University men starkt influerad av Emmanuel Swedenborg som förnekar försoningen och treenigheten och tror att alla religioner leder till Gud. Av Zenguru D.T. Susuki kallas Dr Oz till och med "the Buddha of the North"!!!

Dr Daniel Amen undervisar om tantrisk sex, ett hinduistiskt-mystiskt sätt att se på sex samt meditation baserad på österländska religioner. Dr Mark Hyman lär ut meditation utifrån buddhistiska principer. Se här.

Jag betraktar det som verkligen bekymmersamt att Rick Warren här ger en tydlig signal att det tydligen är okay med denna tankebakgrund för att kunna leda en kurs som säkert kommer att influera många människor i sitt sätt att tänka som inte gör att bibliska tankar och värderingar blands ihop med österländska tankar. 
Det är möjligt att han utifrån ett modernt sätt att se på evangelisation vill locka  folk till det här programmet för att inspirera dem att som nästa steg gå med i hans kyrka. Jag anar faktiskt det. Risken är dock betydligt större att befintliga troende i Saddelback Church där Warren är pastor börjar tro att hinduistiskt-panteistiskt tänkande är i princip samma sak som kristet tänkande. 

Jesus säger inte utan orsak till församlingen i Upp 3 : 11 "Jag kommer snart. Håll fast det du har, så att ingen tar din krona." Men hur ska sanningens ord kunna hållas fast om den mer och mer blandas med världens ord? 

5 kommentarer:

Theodor sa...

Enbart respektfulla kommentarer publiceras!

Hanna sa...

Jag har väldigt svårt för en ”superandlig” kristendom där Gud framställs som någon som missunnar människor harmlösa världsliga ting som man mår bra av. Ett exempel är detta inlägg, som kritiserar att en amerikansk pastor anlitat de tre läkarna Mehmet Oz, Daniel Amen och Mark Hyman för att konstruera ett bantningsprogram. Det anses förfärande att dessa läkare förnekar treenigheten och tror att alla religioner leder till Gud, är influerade av hinduisk mystik resp. lär ut buddistisk meditation.

Om läkarna bjudits in till kyrkan för att föreläsa i religion hade det varit en sak. Men att reagera på att de är involverade i ett bantningsprogram framstår i mina ögon som trångsynt, för att uttrycka det milt.

Att Mark Hyman, den av läkarna som jag råkar känna till, är en internationellt erkänd expert på viktminskning och på att bota många sjukdomar genom en hälsosam livsstil är tydligen fullständigt irrelevant i sammanhanget. När det gäller hans intresse för buddhistisk meditation, så är det inget han verkar pracka på andra. Jag har själv läst hans e-bok ”Ultra thyroid solution” där ett avsnitt handlar om stresshantering. Mark Hyman uppger att han själv praktiserar yoga, men föreslår exempelvis bön, musiklyssning och muskelavslappning som tänkbara alternativ.

För mig är det mycket svårt att förstå hur man kan vara kritisk till att skickliga läkare utarbetar bantningsprogram bara för att de inte har en traditionellt kristen tro. Därmed framställs Gud som någon som tycker att det är bättre att hans barn är överviktiga och sjuka än att de får hjälp av sina icke-kristna medmänniskor.

Theodor sa...

Tack för att du bemödat dig att bemöta det jag skrev. Vet inte var du står med tanke på den kristna tron.
Ärligt sagt förstår jag inte vad som varit orsaken till att tro att "Gud missunnar människor harmlösa världsliga ting som man mår bra av."
Om själva sakfrågan har jag nämligen yttrat mig positivt! Bibeln lär ut att Gud som skapade allting vill att vi människor ska leva ett glädjefullt och bra liv. Du har alltså inte läst allt jag skrivit eller också läser du in saker utifrån en del fördomar. Det enda jag faktiskt talar negativt om är det faktum att Warren anlitar kanske i och för sig kunniga experter på området, men av dessa finns det så klart också gott om i kristna led. Du är säkert medveten om hur reklam fungerar i praktiken och vilken betydelse det har om nån sportsman bär en viss sorts kläder eller röker på en kort video. De som tittar blir helt enkelt påverkade! Då anser jag att det också är begripligt att de som har förtroende för Warren också lätt kan få uppfattningen att det inte är så farligt om man syslar lite med saker som hör hemma i en helt annan religion eller världsuppfattning. Det betyder att man som kyrkoledare ger en felaktig signal till dem som lyssnar på honom, enligt mitt sätt att se.

Hanna sa...

Hej Theodor och tack för diskussionen!

Du skriver:
”Ärligt sagt förstår jag inte vad som varit orsaken till att tro att ´Gud missunnar människor harmlösa världsliga ting som man mår bra av.´
Jag påstår inte att Gud är sådan, men att han ibland framställs så.

”Det enda jag faktiskt talar negativt om är det faktum att Warren anlitar [icke-kristna] kanske i och för sig kunniga experter på området...”
Visst finns det gott om kristna experter, men det finns också gott om läkare som misslyckas med att hantera övervikt. Är då så konstigt att överviktiga anlitar de läkare de känner mest förtroende för, oavsett deras religiösa bakgrund? Är Gud emot detta?

Ingenstans i ditt inlägg hävdar du att pastorns bantningsprogram strider mot kristna principer. Det du tycks vara emot är anlitandet av icke-kristna experter, hur vettiga deras åtgärdsprogram än må vara. Därmed uppfattar jag att du framställer Gud som om han ”missunnar människor harmlösa världsliga ting som man mår bra av” (i det här fallet framgångsrika bantningsprogram som skapats av icke-kristna experter).

Sedan kan folk säkert bli påverkade av förebilder. Men samtidigt måste vuxna människor kunna skilja på att en person som är kompetent att hantera övervikt, inte nödvändigtvis måste ha rätt i sina andliga uppfattningar. Som pastor får man väl klargöra detta för församlingsmedlemmarna.

Theodor sa...

Tack för din reaktion Hanna! :)
Några korta reaktioner bara.

Det kan säkert vara så att Gud av vissa framställs som en lynnig varelse som missunnar människor glädje men det är i så fall påhitt. Bibelns budskap är ju att Gud gav sin son Jesus för att bli korsfäst utifrån sin längtan att alla som tror på Jesus ska få evigt liv och inte gå under! Kruxet är ju att Gud visat att Han verkligen älskar oss.

Jag vet inte hur bantningsprogrammet ser ut, kan därav inte bedöma det; har jag heller inte gjort i mitt inlägg. Därför är det väldigt ologiskt att beskylla mig helt plötsligt som om jag skulle framställa Gud som missunsam.

Det finns ingen anledning att anta att inte några kristna läkare i hans församling kunnat göra ett sådant program, något som säkert skulle funkat lika bra som dessa experter utifrån kommit fram till. Har ingen åsikt om evt. skillnad.

Visst kan Warren klargöra att inte allt som dessa experter står för är bra och reparera evt. skadorna i efterhand, men det är alltid bättre att förebygga sånt än att reparera i efterhand.
Allt gott!